tekenen met wollen draden
Blijkbaar was ze de sensatie van de Biënnale van Venetië in 2015 en ook in Den Bosch komen de mensen in grote getale naar haar werk kijken. De Japanse kunstenares Chiharu Shiota heeft deze zomer haar eerste solotentoonstelling in het Noord-Brabants museum. Grote publiekstrekker is een enorme installatie waarbij een aantal ijzeren bootjes met duizenden draden van wol verbonden zijn. Een groepje van 10 mensen is twee weken bezig geweest met de opbouw.
Volgens de kunstenares staan de draden voor de levens van mensen die verweven raken met anderen. Als ik binnenkom krijg ik het gevoel dat ik een bedevaartsoord betreed, ook al is het behoorlijk druk. Deze installatie doet me goed, meteen. Overal framboosrode draden verbonden in een groot netwerk. Af en toe gaan de lijnen in dezelfde richting, soms zijn draden verknoopt of lopen van elkaar weg nadat ze samen een dik weefsel hebben gemaakt. Op de grond liggen open stalen bootjes; of eigenlijk bootsculpturen. Mensen die tussen de draden doorlopen maken de dikkere en dunnere plekken in het weefsel van draden zichtbaar. Als ik een halve meter beweeg is het beeld volledig anders, en ook de bewegingen van alle andere bezoekers hebben dit effect. Geen seconde is het beeld hetzelfde en toch is er geen onrust.
Ik zou het liefst een matrasje neerleggen en een dag liggen in de geborgenheid van de installatie. Een keer dit werk bezoeken is niet genoeg voor mij. Ik wil terugkomen en mensen meenemen.
De rest van de tentoonstelling is overigens ook de moeite waard, bijvoorbeeld de enkele werken met draden en sleutels; intrigerend en mooi. Chiharu Shiota Between the lines, te zien tot 15 oktober 2017 in het Noord-Brabants museum in den Bosch.
De scherpe foto is van William van den Berg, de anderen van mij.